woensdag 22 april 2009

RET herziet onterechte boete niet

Ik moet een boete betalen van 38,50 aan de Rotterdamse Electrische Tram. Dat komt omdat op donderdag 26 maart de poortjes niet werkten op metrostation Eendrachtsplein waardoor ik niet kon inchecken. Alle poortjes hadden een rood kruis op het display en ze stonden ook allemaal open, er loeide ook een soort alarmsignaal uit de geluidsinstallatie door het hele station. Ik heb nog wel bij 2 poortjes geprobeert in te checken, maar die dingen werkten gewoon niet, dat was duidelijk. Verder was er geen RET personeel te zien behalve iemand die aan 1 van de poortjes stond te sleutelen. Nouja, algeheel defect, gratis ritje dacht ik, niet mijn probleem, ik moest door naar mijn werk, en ik liep gewoon verder naar het perron. Bij mijn bestemming Oostplein werkten de poortjes tot mijn verbazing wel goed. Bovendien stonden er wat controleurs achter de poortjes. Nouja, geen probleem dacht ik, ik leg het wel even uit. Ik liep achter iemand anders aan om door het poortje te komen, dan gaat er een toetertje loeien ja, en stapte op een RET-controleurmevrouw af. Ze leek enigszins verbaasd en ik had meteen eigenlijk al spijt dat ik niet gewoon was doorgelopen met een niets-aan-de-hand-gezicht, had makkelijk gekund... De mevrouw vroeg meteen naar mijn vervoersbewijs, maar ik legde uit dat er een defect was op Eendrachtsplein waardoor ik niet in kon checken. Nou ze leek niet erg vol begrip want in plaats van iemand te bellen over het defect bleef ze naar mijn vervoersbewijs vragen. Dus ik zeg haar dat als ze niet naar mij wil luisteren ik maar gewoon doorloop want een controle van mijn vervoersbewijs heeft helemaal geen zin, in ben gewoon niet ingecheckt. Nee. Nog steeds begrijpt mevrouw de RET-controleur helemaal niet waar ik het over heb. Ik heb met een debiel te maken denk ik. Gewoon doorlopen, negeren... Ik loop verder en, ze pakt me bij mijn arm en roept haar collega's! 2 grote mannen komen toegesneld en ik blijf toch maar weer staan. Nouja. gewoon meewerken in deze waanzin is nu de snelste manier om hier van af te zijn. Ik geef mijn OV-chipkaart, 'hier lees maar uit...' ... '-Nee, natuurlijk ben ik niet ingecheckt, dat kon niet...' Ik probeer het nog een keer uit te leggen, nu zijn er 2 collega's bij... Ok. Ze gaan iets met een portofoon doen... Duurt een hele tijd... Ze bellen de meneer van het cameratoezicht. Waarom bellen ze niet hun personeel op het zitkantoortje halte Eendrachtsplein? Die moeten weten wat er met de poortjes was... dat kan niet. die hebben geen telefoon zeggen ze... Oh, en de meneer van het cameratoezicht die is niets opgevallen. Dus gewoon een boete.
Ik was het er niet mee eens maar er werd mij verzekerd dat ik kan bezwaar maken en dan kijken ze de videobeelden na en dan zullen ze zeker zien hoe ik binnen ben gekomen, Nouja, ik heb meteen bezwaar gemaakt natuurlijk. Maar dat is nu niet toegewezen want meneer P. Roodenburg, afdeling handhaving heeft kennelijk niet de videobeelden teruggekeken, maar alleen even het verhaal van de controleur opgeschreven, dat kende ik al; de man bij het cameratoezicht is niets opgevallen. Nouja. Volkomen onterecht. Misschien was de storing van korte duur zodat het niet veel mensen is opgevallen... Ik weet verder ook niet hoe ik dit aan kan tonen en ben denk ik gewoon helaas de sjaak. Erg kut van de RET dat ze niet wat serieuzer mijn klacht hebben onderzocht. Want je mag misschien zelf verantwoordelijk zijn voor een geldig vervoersbewijs, als alle poortjes defect zijn en je moet naar je werk heb je toch weinig keus, en verder betaal ik (sinds de invoering van de ov-chipkaart) altijd netjes mijn ritjes. Ik geef de RET deze week de koude douche!

25 opmerkingen:

  1. Inderdaad RET is echt een bureaucratisch verhaal, Ik heb een boete gehad, omdat ik met een buggy en zijn zoon van 3 iets te ver van de lift ging op station zuidplein , om de andere mensen gewoon te laten uit stappen en ik mijn zoon klem kon zetten tussen de muur en de buggy, veilig dacht ik. helaas je moet volgens de brief van de RET ïn de lift al je chipper in je "mond hebben"ik heb mijn 2 handen al vol (buggy en zoon) dus ja, we moeten gewoon boetes uitschrijven maar normaal nadenken.... helaas, want op mijn eind bestemming beurs, kan ik in mij gezelschap echt niet het station af.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit soort verhalen vraagt om een boycot van het vervoersbedrijf. Een massale organisatie zal niet lukken, maar ik weet wel dat ik persoonlijk de komende maanden van het reizen bij HTM zal afzien, waardoor zij aanzienlijk meer inkomsten zullen mislopen dan het bedrag van de boete die zij mij vandaag volkomen onterecht hebben opgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JA BOYCOTTEN , IEDEREEN ZO MIN MOGELIJK MET RET REIZEN. BETER FIETSEN, OOK GEZOND VOOR JE LEVEN

      Verwijderen
  3. het zijn vuile kankerleijers, heb een boete gekregen omdat ik was vergeten in te checken met ov chipkaart.. fucking hell, ik mag toch gratis reizen doordeweeks.. BULLSHIT, kankerjoden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zulke mensen moet je nou gewoon schieten jonge. click click BAmmM! Op gekankerd met die hoere zonen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou nou nou,
    de controleurs doodschieten is ook een beetje overdreven. vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja doodschieten is een beetje overdreven .. beter gewoon in zijn been schieten, zodat ze geen htm werk meer kunnen verrichte! of lekker accuzuur over hun gezicht gooie! kk honde

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag ingecheckt en werd gecontroleerd, wat bleek dus, ik had met de verkeerde ov chip ingecheckt had namelijk die van me ma nog in me portemonnee, maar helemaal niet expres. Heb veel aan me hoofd en lette niet op. Voortan zal ik wel opletten want ze zijn egt bitches!!
    wat zeggen ze ja dat mag niet BOETE

    Ik ben het helemaal eens met anoniem
    idd click click BAAAAAAMMM BAAAMMM BAAAM
    & dan idd accuzuur of schieten in de benen helpt heel erg.
    Maar ze zijn niet allemaal bitches hoor sommige vallen mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vandaag precies het zelfde bij mij gebeurd!
      sinds invoeren van ov chipkaarten gaat alles mis!
      RET ZIJN DIEVEN, GELD JATTERS, NOG ERGER DAN CRIMINELEN.
      WE MOETEN MET ZIJN ALLE IN OPSTAND KOMEN

      Verwijderen
  8. Nou,

    Ik heb gewoon een geldig week-abonnement. Stap ik vandaag over op Berkel-Westpolder van de bus op de metro, staan daar alle poortjes open en ik hoor de hele tijd tik-tik-tik-tik-tik in die poortjes, dus ik denk, defect!!, Toch?
    Wordt ik vijf minuten later richting Rotterdam CS gechecked en mijn verhaal wordt bevestigd door een andere passagier. Maar ik krijg toch een boete van die hufterbakken.

    Ik zeg, meneer ik heb betaald, ik heb al betaald. Ik heb een abonnement.
    Die gast belt naar de centrale en daar zeggen ze doodleuk dat er geen storingen zijn op Westpolder, dus boete is terecht.

    Dus ik vraag of die gast lekker thuiskomt 's avonds als hij mensen die al netjes betaald hebben, toch nog een boete heeft aan weten te smeren.
    Ik bedoel dit kun je thuis toch niet verkopen aan de eettafel?? Lekker voorbeeld voor z'n kinderen zeg! Hij zal z'n bek wel stijf dichthouden zeker. Ik zou me ook schamen als ik dit door m'n baas aan de klanten moet aanrichten. Gatverdamme wat een kankerbaan, dat doe je alleen maar als je ECHT niks meer in je keukenkastjes heb staan.

    Nou als zij lulig doen dan kan ik het ook.

    Na deze week stap ik nooit meer in de RET, de QBUZZ en de HTM zonder ECHT dwingende reden.
    Ik kan prima met fiets, auto, trein om ze heen en ook al is het goedkoper of sneller via de RET, dan nog kies ik voor de route met een grote boog om de RET, HTM en QBUZZ heen.

    En elke keer als ik in de stad in de auto zit en ik zie zo'n rood-blauw jasje, dan toeter ik even, draai m'n raampje omlaag en roep dan "Ik heb lekker een auto gekocht RANDDEBIELEN" en vroemmmm, weg ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties van mensen met het denk vermogen van een zacht gekookt ei. Doe toch eens normaal..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. RET CONTROLLER ZIJN RATTEN!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ret abbo en toch een boete 734 euro per jaar . niet in ge checkt.... neppers

      Verwijderen
  11. die kkratten moeten allemaal dood.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op 25 november 2011 ben ik bekeurd voor het “reizen zonder geldig vervoersbewijs”. Hier wil ik graag bezwaar op maken gezien ik wel degelijk in het bezit was van een geldig vervoersbewijs.

    Bij het uitstappen op metrostation Eendrachtsplein werd ik tegengehouden door, naar alle waarschijnlijkheid, een BOA OV RET. De dame vroeg mij naar mijn vervoersbewijs. Omdat ik die dag heel toevallig een informatieve discussie op mijn werk heb gehad over het openbaar vervoer en de regelgeving die van toepassing is, vroeg ik de medewerkster om uitleg over de procedures die van belang zijn voor de reiziger bij controles. Het antwoord van de medewerkster was dwingend “uw vervoersbewijs meneer”. De toon en houding waarop werd geantwoord op mijn oprechte interesse was nogal aanvallend van aard waardoor ik mij niet meer op mijn gemak voelde. Uit onzekerheid vroeg ik de medewerkster of ik haar legitimatie mocht zien terwijl ik mijn vervoersbewijs uit mijn binnenzak haalde. Het antwoord was wederom dwingend “uw vervoersbewijs”! Met mijn vervoersbewijs in mijn handen besloot ik om constructieve feedback te geven voordat ik mijn vervoersbewijs zou overhandigen. Het gevoel wat bij mij werd opgewekt wens ik niemand toe in het openbaar vervoer en als goedwillige burger wil ik graag mijn steentje bij dragen aan een menselijke samenleving. Los van het feit dat ik niet zeker was of ik wel een medewerkster voor me had staan die boa-bevoegd is gaf ik mijn legitimatiebewijs en mijn vervoersbewijs aan de medewerkster nadat zij als respons mijn legitimatie vroeg. Toen ik deze overhandigde gaf zij mij mijn vervoersbewijs terug met de mededeling dat ik een boete kreeg omdat ik mijn vervoersbewijs na driemaal vragen niet wilde laten zien.

    Als klap op de vuurpijl kwamen twee agenten aanlopen die ondersteunende werkzaamheden aan het verrichten waren bij de controle. Toen ik aangaf dat ik in eerste instantie meer informatie wilde over de procedures en dat ik wel een geldig vervoersbewijs bij me had, keken ze de boa medewerkster aan en zeiden ze, naar mijn gevoel heel minachtend, “Oh... hij is onze aandacht niet eens waard joh” en liepen vervolgens weg.

    U kunt misschien wel begrijpen hoe een reiziger zich moet voelen na een dergelijke bejegening. De identiteit van RET en de imago die zij willen overbrengen onder de stakeholders komt in dit geval niet echt overeen. Dit is een flinke verbeterpunt voor een organisatie met zo een grote omvang.

    Zoals u kunt zien in de bijlage heb ik tijdens mijn reis een geldig vervoersbewijs gehad en heb ik netjes in en uitgecheckt. Verder ben ik te allen tijde bereidwillig geweest om mijn vervoersbewijs te overhandigen. Vandaar mijn bezwaar tegen de opgelegde boete.
    De klacht dien ik in tegen de werkwijze van de medewerkster die deed lijken alsof ze op zoek was naar een reden om een reiziger te bekeuren. Als mij op dat moment werd verteld dat oprechte nieuwsgierigheid naar de werkwijze van de RET mij geld kost had ik als een hond (zoals ik ook ben behandeld) mijn mond gehouden.

    Ik begrijp dat de RET, zoals vele andere organisaties, in een financiële doolhof zit. Dit is echter geen reden om op deze manier met medemensen om te gaan.

    ====

    Reactie:
    GEWOON BETALEN!!!

    Bij de eerstvolgende staking van de RET klim ik het podium op om de microfoon te pakken en in 5 seconden mijn zegje doen... Denk niet dat het wat oplost maar weet wel dat het mij op zal luchten...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ret zijnn ratten moet bezwaar maken, maar het heeft totaal geen zin. inchecken .- vergeten om- valt niet te reklameren...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kanker hoeren, kheb vcandaag ook een boete gekregen... godverdomme kk bitches

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we moeten met zijn alle zo min mogelijk / niet meer met ret reizen.
      maar gewoon lekker fietsen, dan gaan hun omzet lekker omlaag!!!!!

      Verwijderen
  15. RET
    Afdeling Veiligheid
    Postbus 112
    3000 AC Rotterdam

    Datum 04-06-2013



    Geachte heer/mevrouw,

    Op 29-05-2013 om 16:54 hebben ik en mijn dochter N ingecheckt bij Varkenoordseviaduct in tram 23, en werden we gecontroleerd door BOA, wat bleek dus, ze had met de verkeerde ov chipkaarrt ingecheckt die van mijn zoon, haar boer Rustam Binnatov nog in haar portemonnee zat, maar niet expres.
    OV kaart nummer van mijn zoon R.Binnatova is 3528 0105 2103 9525.
    Ik was in de tram samen met mijn dochter en probeerde de situatie aan de BOA medewerker uit te leggen. Ik zei dat we toch voor de rit betaald hebben want beide kaarten ( van mijn zoon en van mijn dochter worden automatisch opgeladen en de bedragen worden daarna van mijn bank rekening afgeschreven. Als moeder zijnde betaal dus alle onze reiskosten.

    Als de BOA controleur de ov kaart had gecontroleerd met wie mijn dochter had ingecheckt als niet geldige vervoerbewijs had bestempeld - “reizen zonder geldig vervoersbewijs” dan moest hij de kaart in beslag nemen. Want hij is van iemand anders misschien is hij gewoon gestolen? Maar dat deed hij niet, en met deze accepteert hij de kaart toch als geldig en ook dat mijn dochter niet zwart rijd. Dat klopt niet.

    De controleur eiste dat ik (de moeder) de boete ter plekke moest betalen. Ik zei dat ik de boete onterecht vond en ik van plan ben bezwaar indienen. Ik betaalde dus niks gelijk. We hebben voor onze reis gewoon betaald.
    Hij vroeg naar het id van mijn dochter en ik het had paspoort van mijn dochter aan hem gegeven,
    hij had ook onze adresgegevens genoteerd en vervolgens had hij de boete uitschreven. Wat ik brutaal vond is dat hij minachtend zei - "Je mag het bezwaar indienen maar dat heeft geen zin, want hij komt toch naar mij toe terug en die wordt niet toegekend."
    Ik zei - Het kan toch niet? Als men een bezwaar/klacht heeft dan mag het niet door degene op wie de klacht word ingedient de beslissing worden genomen over de klacht! Hij zei - "Oh... ja hoor. Het is onze werkwijze."
    Het is jammer dat ik op deze manier ben voorgelicht ben door binnen uw bedrijf. Hij zou moeten weten dat er nog vele andere mogelijkheden zij om een klacht bij de hogere instanties in te dienen.

    Wat ik ook super vervelend vond is dat de controleur zijn naam ook niet wilde noemen. Dat is een grove fout, hij is verplicht zich voor te stellen, sterker nog ik heb recht om naar zijn werkpas of id vragen.
    Moet een boa zich ook kunnen legitimeren?
    Ja, een boa moet zich altijd kunnen legitimeren als opsporingsambtenaar. Het insigne geldt niet als legitimatiebewijs.

    Ik en mijn dochter hadden het gevoel gekregen dat we gediscrimineerd waren. Een stelletje honden maar die allen maar plichten hebben en geen enkele rechten.

    We hadden niet de mogelijkheid om ons uit-checken omdat de BOA medewerker onze OV-kaart op het laatste moment had teruggegeven! We hebben bij Rotterdam centraal uitgestapt!

    Het nummer van het proces verbaal is ME 3959 / C 12 12 00024 12355.

    Ik vindt dat de boete onterecht is omdat ik en mijn dochter voor onze reis hadden betaald van ons gezamenlijk budget. Vandaar mijn bezwaar tegen de opgelegde boete.
    Ik begrijp dat de RET, zoals vele andere organisaties, in een financieel doolhof zit.
    (De RET moet van het CBP 120.000 euro betalen.) Dit is echter geen reden om op deze manier met medemensen om te gaan. Dat komt niet overeen met de logo - aardig onderweg. Belachelijk.
    Ik wil verder zeggen dat als mijn bezwaar niet wordt toegewezen zal ik hiermee niet stoppen.

    Hoogachtend ,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Datum: 27-08-2013 Uw kenmerk : ME3959
    Telefoon: +31(0)10 447 5799 Ons kenmerk: H13/316137
    Onderwerp: Proces verbaal
    Geachte mevrouw M,
    Helaas heeft de behandeling van uw brief langer geduurd dan bij ons gebruikelijk is. Onze excuses hiervoor.
    In aansluiting op diverse brieven waarin u aangeeft dat u het niet eens bent met het aan uw dochter N. opgelegde voorlopig proces-verbaal, het volgende.
    Op het moment van controle was uw dochter niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs. Door in te checken en te reizen met een persoonlijke chipkaart van een ander en deze als het eigen vervoerbewijs bij controle te overhandigen, maakt uw dochter misbruik van het vervoerbewijs in kwestie ook al gaat het hier om een vergissing. De controleur heeft geconstateerd dat uw dochter gebruik heeft gemaakt van de persoonlijke OV-chipkaart van haar broer.
    De persoonlijke OV-chipcard is zoals het woord al zegt 'persoonlijk'. Dit betekent dat het alleen voor diegene die op de foto staat een geldig vervoerbewijs is. De controleur heeft getracht hierover uitleg te geven.
    Uit coulance heeft de controleur besloten de OV-chipkaart niet in beslag te nemen. Wel heeft hij een voorlopig proces verbaal uitgeschreven conform art. 70 wet personenvervoer 2000.
    In uw brief geeft u aan dat de controleur zich niet heeft gelegitimeerd. Ik heb de controleur aangesproken dat hij zich, ook al is hij in uniform gekleed, desgevraagd dient te legitimeren. Ook heb ik hem aangesproken over zijn uitleg betreffende de klachtenprocedure.
    Ook geeft u aan dat u vindt dat u gediscrimineerd werd. Ik zie in uw bezwaar echter niet hoe. Dit is waarschijnlijk uw gevoel en niet gebaseerd op feiten.
    Gezien het bovenstaande ben ik van mening dat het voorlopig proces verbaal terecht is opgemaakt.
    Regelgeving met betrekking tot het reizen met het openbaar vervoer is vastgelegd in de Wet Personenvervoer en de Algemene Vervoervoorwaarden. In de Wet Personenvervoer staat vermeld dat iedere reiziger te allen tijde zelf verantwoordelijk is voor het in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Wanneer uw dochter om wat voor reden dan ook geen geldig vervoerbewijs heeft, is zij in overtreding.
    U wordt verzocht om aan uw betalingsverplichting te voldoen.
    Het bedrag à € 38,50 dient u binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief over te maken naar:
    ING Bank rekeningnummer 65.27.66.706
    t.n.v. RET N.V. Processen Verbaal
    Postbus 112 3000 AC ROTTERDAM
    Onder vermelding van het PV-nummer


    Indien u in gebreke blijft, zal deze vordering in handen worden gegeven van ons incassobureau. Daarbij zullen de kosten hiervan worden doorberekend.
    Hoogachtend,

    Sectiechef G. van der Schaaf,
    Afdeling Handhaving

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik wou je stuk gaan lezen, maar je hebt het zo ongestructureerd en brabbelig geschreven dat ik er vanaf stap. Jammer, misschien was de inhoud wel nuttig geweest.

    BeantwoordenVerwijderen